440 Pendatang Ilegal Ditahan Imigrasi Malaysia

net

Ilustrasi.

440 Pendatang Ilegal Ditahan Imigrasi Malaysia

Dunia

Selasa, 14 November 2017 | 22:40 WIB

Wartawan: Dadang Setiawan

PIHAK Imigrasi Malaysia menahan 440 pendatang ilegal atau pendatang tanpa izin (PATI) dalam operasi di sekitar Jalan Bukit Bintang Kuala Lumpur, Selasa (14/11/2017).

Ketua Pengarah Jabatan Imigresen, Datuk Seri Mustafar Ali, mengatakan, operasi yang berlangsung dua jam mulai pukul 17.00 petang berlangsung di pusat perniagaan di Jalan Alor dan Jalan Changkat di Bukit Bintang. Sebanyak 915 warga asing yang kebanyakan bekerja di tempat perniagaan tersebut diperiksa dalam operasi terkait.

Berdasarkan pemeriksaan yang dijalankan, sebanyak 440 warga asing terdiri daripada 389 lelaki dan 47 wanita serta empat anak-anak berusia antara empat hari hingga 50 tahun ditahan.

"Warga Bangladesh merupakan warga paling banyak ditahan, diikuti Vietnam, Indonesia, Pakistan, India, Yaman dan beberapa negara lain," katanya seperti dilansirkan Antara.

Dia mengatakan, kesalahan utama mereka yang ditahan adalah tidak memiliki dokumen perjalanan sah dan paspor kadaluarsa.

"Operasi dilakukan menyusul pengaduan mengenai membanjirnya warga asing di lokasi tersebut," katanya.

Sebanyak 267 anggota melakukan operasi diantaranya Jabatan Pendaftaran Negara, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan Pasukan Gerakan Am.

Dia mengatakan, keterlibatan anggota yang banyak karena faktor kawasan operasi yang luas dan menjadi tumpuan pelancong dan memastikan tidak ada pendatang ilegal yang lepas.

Mustafar mengatakan semua pendatang ilegal ditahan dibawa ke depo tahanan Imigresen Bukit Jalil untuk penyelidikan lebih lanjut.

Editor: Dadang Setiawan

Bagikan melalui:



BERITA LAINNYA

KOMENTAR